Home Minami producten Wat u moet weten Vergelijk omega-3 producten Over Minami-Nutrition Verkooppunten van de producten van Minami Contact

Omega 3-vetzuren

Omega 3-vetzuren zijn essentiële, meervoudig onverzadigde vetzuren die het lichaam, net als vitaminen, mineralen en bepaalde aminozuren, niet zelf kan maken maar wel nodig heeft voor bepaalde belangrijke functies. Zo helpen omega-3-vetzuren het lichaam op de volgende manieren:

• EPA en DHA dragen bij tot een normale werking van het hart*
• DHA is ook goed voor het gezichtsvermogen**
• DHA ondersteunt de hersenfunctie**
• DHA is van belang voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven omdat het bijdraagt aan de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van de foetus en de zuigeling die borstvoeding krijgt***

* bij een dagelijkse inname van minstens 250 mg EPA/DHA
** bij een dagelijkse inname van 250 mg DHA
*** bij een extra inname van 200 mg DHA door de moeder bovenop de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 250 mg EPA/DHA

EPA en DHA

De omega 3-vetzuren die in vette vis voorkomen zijn EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). Deze belangrijke vetzuren kunnen in principe worden gemaakt uit alfalinoleenzuur (ALA), het essentiële omega 3-vetzuur dat aanwezig is in lijnzaad-, hennep-, walnoten-, koolzaad-, tarwekiem- en sojaolie. Omdat de omzetting van ALA in EPA en vooral DHA zeer beperkt is en maximaal 5% van ALA wordt omgezet in EPA en DHA, is het beter de benodigde omega 3-vetzuren uit vette vis (zoals zalm, haring, makreel, sardines en ansjovis) of visoliesupplementen te halen.

De juiste balans

De inname van omega 3-vetzuren is heel belangrijk voor de juiste vetzuurbalans, vooral omdat onze voeding naar verhouding veel linolzuur en arachidonzuur bevat, meervoudig onverzadigde omega 6-vetzuren die de tegenhangers en tegenspelers zijn van omega 3-vetzuren. De ratio tussen omega 6 en omega 3-vetzuren in de huidige voeding is ongeveer 10:1 tot 20:1 terwijl deze eigenlijk ongeveer 4:1 dient te zijn.

Het beste resultaat met omega 3-vetzuren wordt bereikt als ook de inname van linolzuur aan banden wordt gelegd. Omdat de lichaamsvoorraad van EPA en DHA beperkt is, is het belangrijk te zorgen voor een regelmatige aanvoer van omega-3-vetzuren uit voeding (en supplementen).

 

home | producten | omega-3 | vergelijk | over ons | verkooppunten | contact | disclaimer